In Pelt is de Overpeltse lus geopend van de landbouwfietsroute Boerenloeren. Boerenloeren is een mooie informatieve fietsroute langs Peltse landbouwbedrijven. In 2018 waren er eerder al twee lussen in Neerpelt geopend.  De nieuwe Overpeltse lus gaat over een afstand van een twintigtal kilometer langs verschillende nieuwe locaties.

Langsheen heel het traject vind je borden met informatie over landbouwbedrijven. De borden geven informatie over de hedendaagse landbouw en plaatsen het landbouwbedrijf zelf centraal.

De bijkomende locaties op de nieuwe lus geven een breed beeld van wat er zich in de landbouwsector allemaal afspeelt. Zo krijg je, naast een blik achter de schermen bij de traditionele landbouwbedrijven, aan het Hobos ook een overzicht van het begrazingsproject met schapen op de oude weilanden van het domein, dat mede beheerd wordt  door het Agentschap Natuur en Bos en krijgen de fietsers, dankzij de medewerking van imkervereniging De Pelter Biehalle, inzicht in het leven van een bijenkolonie, het belang van een bloemenweide en de oogst van honing.

Schepen van landbouw Liesbeth Fransen: “De Peltse landbouwbedrijven zijn dagelijks in de weer om met de meest moderne technieken mee in te staan voor de voedselvoorziening.  De fietsroute Boerenloeren biedt een boeiende manier om van nabij kennis te maken met de werking van deze essentiële sector.”

Gedeputeerde van landbouw Inge Moors vult aan: “Deze fietsroute brengt de producent en consument weer wat dichter bij elkaar en maakt de waarde van de lokale voedselvoorziening erg tastbaar. Omdat dit project bijdraagt aan sterk en leefbaar platteland, voorzien we vanuit het plattelandsprogramma Leader Kempen en Maasland meer dan 60.000 euro cofinanciering.”

• Landbouw
  • Koning Fiets