Vanaf maandag 8 juni mogen restaurants en cafés opnieuw open. De Peltse horeca staat te popelen om er een gezellige en hartelijke zomer van te maken. De gemeente helpt om garant te staan voor een goede social distance en een comfortabele naleving van de voorwaarden. Pelt wil gaan voor sfeervolle en veilige terrassen. Daarom zal de gemeente de grootst mogelijke ruimte geven bij de heropstart. En dat mag letterlijk genomen worden: Pelt stelt daar waar nodig grote gedeelten van het openbaar domein extra ter beschikking van de horeca. Een aantal straten en pleinen worden gedeeltelijk afgesloten voor het verkeer:

• de Kerkstraat wordt tussen de Koning Albertlaan en het kruispunt met de Pastorijstraat-Kloosterstraat permanent (24/24-7/7) afgesloten voor gemotoriseerd verkeer;
  • de Kloosterstraat wordt dagelijks van 12.00 tot 01.30 uur afgesloten vanaf het Marktplein tot aan het Kloosterhof, dat is tot een half uur na sluitingstijd;
  • in de Schuttersboomstraat geldt een parkeerverbod op het linkse deel van de parkeerzone, voor De Lou en Bar de Luux;
  • ook ter hoogte van de parochiezaal Holheide in Heikapper geldt een parkeerverbod;
  • op de Oude Markt kunnen De Generaal en Cheers extra ruimte op het plein innemen.

De maatregelen gelden voor de gehele zomerperiode, d.i. vanaf 8 juni tem. 30 september.

Schepen van lokale economie Raf Drieskens: "Het zijn doortastende maatregelen, die mee garantie moeten bieden op een veilig en aangenaam horecabezoek, op café en op straat. We houden daarbij de vinger aan de pols. Indien er elders nog maatregelen blijken nodig te zijn, dan zullen we ook hier verder in overleg gaan met de uitbaters."

De gemeente Pelt wil met deze regelingen haar bijdrage leveren om opnieuw schwung te brengen in het openbare leven, opdat de centra terug bruisen van gezelligheid en beleving als vanouds. Pelt, als dé horeca-gemeente van Noord-Limburg, is daarvoor gekend en wil zich op dat vlak ook in deze bijzondere tijden van zijn beste kant laten zien.

“Fijn dat we elkaar terug kunnen ontmoeten! Hou het veilig en laat ons ons gezond verstand gebruiken.” aldus Raf Drieskens.

• Economie