Op 23 juni is het Dag van de Mantelzorg.

Schepen van welzijn Ann Van Dorpe: "Het gemeentebestuur roept iedereen die een beroep kan doen op de hulp van een mantelzorger op om zijn of haar naam door te geven. Zo kunnen de Peltse mantelzorgers in de bloemetjes gezet worden."

Mantelzorgers zijn onmisbaar
Mantelzorgers bieden hulp aan personen die omwille van ziekte, handicap of ouderdom ondersteuning nodig hebben. Het belang van deze mantelzorgers bleek nog maar eens tijdens de coronacrisis. Zo gaven veel 80-plussers aan dat familieleden en kennissen hen hielpen om zelfstandig te blijven functioneren.

Alternatief voor ontmoetingsmoment
De activiteit voor mantelzorgers die de lokale dienstencentra BinnenHOF en Pelle Melle hadden voorzien op 24 juni, kan wegens de coronamaatregelen niet plaatsvinden. Om de mantelzorgers toch te kunnen bedanken voor hun inzet, bezorgen de dienstencentra hen een geschenkje in de week van 22 juni.

Inwoners die regelmatig kunnen rekenen op de inzet van een mantelzorger, kunnen zijn of haar gegevens doorgeven aan de dienstencentra. Dit kan via www.gemeentepelt.be/dagvandemantelzorger of via 011 94 94 98. De dienstencentra zorgen er dan voor dat de mantelzorgers een geschenkje krijgen.

Voorbereiden op de heropening
BinnenHOF en Pelle Melle bereiden zich inmiddels volop voor om geleidelijk aan zoveel mogelijk activiteiten opnieuw op te starten. Ze werken een aanbod uit met kleinere groepsactiviteiten en bekijken de mogelijkheden om ontmoetingen in de cafetaria weer mogelijk te maken op een veilige manier. In de loop van juni volgt hierover meer informatie.