Wie deze zomer van zijn straat een speelstraat wil maken, kan tot en met 14 juni een aanvraag doen bij het gemeentebestuur.

Een speelstraat is volledig voorbehouden voor spelende kinderen. De straat wordt dan van 10 tot uiterlijk 22 uur gedeeltelijk of volledig afgesloten. Spelende kinderen en voetgangers hebben in de speelstraat voorrang op alle weggebruikers. Doorgaand gemotoriseerd verkeer is dan tijdelijk verboden.

Schepen van recreatie Leen Gielen: "In Pelt organiseren jaarlijks een twintigtal buurten een speelstraat. De reglementen in Neerpelt en Overpelt gemeenten verschilden op enkele punten en werden nu op elkaar afgestemd. Om van een straat een speelstraat te kunnen maken, moet de straat in een woonzone liggen en mag er geen openbaar vervoer door de straat komen. De speelstraat mag maximum en week duren en 2/3 van de bewoners van de straat moet de aanvraag ondertekenen. Voortaan is het mogelijk om zowel tijdens de paasvakantie als tijdens de zomervakantie een speelstraat aan te vragen."

Wie deze zomer een speelstraat wil, kan dit nog aanvragen tot en met 14 juni. De voorwaarden en het aanvraagformulier staan op www.gemeentepelt.be/speelstraat.

• Wijken & buurten
  • Jeugd