Aan de Warmbeek wordt ter hoogte van Fierkens Heikant momenteel de laatste hand gelegd aan de uitbreiding van het bestaande bergbezinkingsbekken met een rietveld. Dat moet dienen als zuiveringsinstallatie voor het overstortwater van de riolering in de omgeving wanneer die haar  capaciteit onvoldoende is. Het is een van de maatregelen die moeten leiden tot een verbetering van de waterkwaliteit in het stroomgebied van de Warmbeek.

Schepen van milieu Liesbeth Fransen: "Wanneer de gemengde rioolstelsels van Boseind en Sint-Huibrechts-Lille overbelast zijn – als gevolg van zware regenval bijvoorbeeld – vult het bezinkingsbekken zich met het overtollige water. Ingeval ook het bekken vol was, liep dit rioolwater tot nu toe ongezuiverd over naar de Warmbeek.  De uitbreiding met het nieuwe rietveld zorgt ervoor dat het overstortwater voortaan eerst gezuiverd wordt vooraleer het in de Warmbeek komt."

Het rietveld maakt deel uit van het project IMPAKT! (Integraal MaatregelenPakket AfvalwaterKeten voor goede ecologische Toestand) dat een totaal aan maatregelen bevat. Het is grensoverschrijdend en wordt door Interreg gesubsidieerd. De Vlaamse Milieumaatschappij is bouwheer van het project.  Fluvius en en Aquafin – dat zal instaan voor het beheer van het rietveld – zijn ook nauw betrokken bij het project.

• Leefmilieu & natuur