Sportcentrum de Bemvoort vernieuwt momenteel zijn verlichtingssysteem. Bedoeling is om tot bijna een vijfde te kunnen besparen op het energieverbruik  voor de verlichting. Deze zogenaamde relighting is de laatste stap in de grote inspanningen die sinds 2014 gedaan werden om het energieverbruik in het sportcentrum drastisch terug te dringen.

De vernieuwing van de verlichting kadert in het ESCO-project, waarbij de gemeente (via het autonoom gemeentebedrijf)  aan Fluvius  – het vroegere  Infrax – de opdracht gegeven heeft om een aantal taken uit te voeren rond rationeel energieverbruik.

In alle sportzalen en hun coulissen worden de oude tl-armaturen vervangen door ledlampen. Die kunnen op drie standen staan: uit, 300 lux (training) en 500 lux (wedstrijd). Het aantal bewegingsmelders in het oude gedeelte wordt verdubbeld om nog beter te reageren, bijvoorbeeld wanneer kleinere groepen de hal betreden. Het licht zal ook nergens meer in zijn geheel aangaan, maar overal per zaalgedeelte regelbaar zijn.

Schepen van sport Leen Gielen: "Inclusief studiekosten gaat met deze opdracht een investering gepaard van bijna 275 000 euro. Die moet leiden tot een besparing op elektriciteitsgebruik van meer dan 65 000 kWh per jaar (18 %). Dat is meteen ook goed voor jaarlijks 50,4 ton minder CO2-uitstoot. De terugverdientijd van de investering is 15 jaar."

De werken in de sportzalen duren tot eind juni. De zalen zijn dan klaar voor de sportkampen. De overige aanpassingen, onder andere in de coulissen en de gangen, zullen klaar zijn tegen de start van het schooljaar en de sportcompetities.

• Sport