In deze donkere dagen voor kerst wil Pelt zorgen voor veel warme buurten. De gemeente geeft daarom financiële steun aan de buurtverenigingen om zoveel mogelijk straten en huizen feeëriek te verlichten en te versieren. Bovendien krijgt elke Peltenaar de komende dagen een fraaie kindertekening in de bus, samen met een affiche die iedereen naar eigen creativiteit kan inkleden en ophangen. Met deze acties heeft Pelt zich aangesloten bij De Warmste Week.

Schepen van dorpenbeleid Raf Drieskens: "Pelt roept iedereen op om zijn of haar buurt in te kleden met lampjes, kerstbomen, slingers, knutselwerkjes of andere leuke ideeën. Licht is een teken van verbondenheid en hoop. Dat hebben we hard nodig in deze donkere dagen. Wil jij met je buurt zo’n initiatief opstarten? Dan kun je in aanmerking komen voor een ondersteuning van 200 euro. Werk je actie uit met je buurt en meld ze aan op www.gemeentepelt.be/warmebuurt. Bij je aanvraag voeg je ook enkele foto’s toe van het initiatief in je buurt. Aanvragen kunnen gebeuren tot 31 januari 2021."

Ook de Peltse kinderen willen iedereen een hart onder de riem steken. Zij maakten 2 500 tekeningen met als thema ‘een warme boodschap voor de Peltenaren’. De tekeningen werden gekopieerd en worden de komende dagen door buurtverenigingen verdeeld over alle 16 000 Peltse brievenbussen. Samen met de tekening krijgt iedereen een kunstige zwart-wit affiche die je zelf met de nodige creativiteit kunt inkleuren. Bovenaan is er ruimte voorzien voor een positieve boodschap. Hang je affiche voor iedereen zichtbaar op om samen een warme buurt te creëren. Dat kan trouwens ook door aandacht te hebben voor buren die het zwaar hebben deze dagen omdat ze niet veel mensen zien. Een kort gesprekje op afstand kan wonderen doen.

Schepen van welzijn Ann Van Dorpe: "De jaarlijkse solidariteitsactie ‘De Warmste Week’ van VRT draait in dit coronajaar rond mensen bedanken die voor iemand anders het verschil hebben gemaakt. Deze acties van de gemeente passen daar helemaal in."

Details over de acties van de Warmste week vind je op www.gemeentepelt.be/warmsteweek. Daar kan je ook zelf een exemplaar downloaden en afdrukken van de in te kleuren affiche.

• Wijken & buurten
  • Gezondheid & welzijn