De drie kermissen die in het najaar nog plaatsvinden in Pelt kunnen doorgaan. Het gaat om de kermissen van Overpelt-Centrum (13-15 september) en Neerpelt-Centrum  (4-6 oktober), beide een organisatie van de gemeente, en de kermis van Sint-Huibrechts-Lille (8-10 november), georganiseerd door het kermiscomité van Sint-Huibrechts-Lille. Het zijn kleinere kermissen die veilig en coronaproof te organiseren zijn. De jaarmarkt in Neerpelt-Centrum blijft afgelast.

Op 1 september vereenvoudigen de regels voor de kermissen en dat biedt perspectieven. Er mogen vanaf dan maximaal 400 mensen tegelijk aanwezig zijn. Voorheen was dat 1 persoon per 1,5 meter kraam, een nauwelijks globaal te controleren gegeven.

Voor het overige blijven de algemene regels gelden: men moet de handen ontsmetten, een mondmasker is verplicht vanaf 12 jaar en de 1,5-meter afstand moet gegarandeerd blijven. Dat zijn de regels zoals die ook voor de weekmarkt gelden.

Schepen van kermissen Niels Valkenborgh: "Pelt gaat altijd voor beleving en gezelligheid in de centra. Het is erg jammer dat alle eerdere kermissen afgelast moesten worden. Hopelijk gooit het coronavirus niet opnieuw roet in het eten. Want de gemeente is blij dat de omstandigheden het toelaten om de Peltse kinderen uiteindelijk toch nog wat kermisdagen aan te bieden."

• Feesten en evenementenbeleid