Een grote brand, een overstroming of een stroomonderbreking? Bij een noodsituatie willen we jou graag snel verwittigen. Daarom beschikt Pelt over BE-Alert, een systeem dat je op de hoogte stelt van een noodsituatie via sms, e-mail of telefoon. Op 3 oktober zullen we dit systeem testen. Momenteel zijn er al bijna 3200 Peltenaren ingeschreven bij BE-alert. Het is van belang dat nog veel meer mensen zich inschrijven, want zo kunnen in geval van nood zo veel mogelijk inwoners zo snel mogelijk geïnformeerd worden.

Op 3 oktober houden 170 gemeenten in België een BE-Alert test. Ook Pelt doet mee. Al onze inwoners die ingeschreven zijn op BE-Alert zullen die dag via s ms het volgende testbericht ontvangen: “BE-Alert – TEST – Pelt. Spoor ook vrienden en familie aan om in te schrijven via www.be-alert.be".

Burgemeester Frank Smeets: "Door BE-Alert te testen, kan onze gemeente de procedures inoefenen. Bovendien willen we hiermee onze inwoners bewust maken van het feit dat het belangrijk is om meteen op de hoogte te zijn bij een noodsituatie. Deze test is tevens de ideale gelegenheid voor inwoners die nog niet zijn ingeschreven om dit te doen op de website www.be-alert.be."

Mensen met een Nederlands abonnement kregen vroeger geen bericht, ook al waren ze ingeschreven. Dat zou nu wel het geval moeten zijn. Mocht je met je Nederlands abonnement toch geen bericht krijgen, meld het dan zeker.

BE-Alert is een alarmeringssysteem waarmee we jou kunnen verwittigen bij een noodsituatie. Dankzij BE-Alert kan een burgemeester, gouverneur of de Minister van Binnenlandse Zaken een bericht uitsturen naar iedereen waarop de noodsituatie impact heeft. Zo kunnen inwoners op een snelle manier de nodige aanbevelingen krijgen, zoals ramen en deuren te sluiten bij een brand. Je kan een BE-Alertbericht krijgen via sms, telefoon of e-mail.

Om een bericht te ontvangen moet je je registreren. Dit kan heel gemakkelijk op www.be-alert.be. Vul het inschrijvingsformulier zo volledig mogelijk in. Schrijf je vandaag nog in en test mee op 3 oktober!

• Politie & veiligheid